DNA:n pääkonttori uudistaa käsitystä toimistosta
DNA:n pääkonttori
Sijainti: Helsinki
Koko: 4100 m²
Asiakas: DNA
Valmistumisvuosi: 2024
Kuvat: Martin Sommerschield, Kuvio
Tietoliikenneyhtiö DNA tunnetaan erinomaisesta työkulttuuristaan, jonka keskiössä on hyvinvoiva henkilöstö. Uuden pääkonttorin kehittämisen tärkein tavoite oli henkilöstökokemuksen kehittäminen entistäkin paremmaksi.
Ilmalanlinnassa sijaitsevasta pääkonttorista haluttiin luoda moderni, muuntojoustava ja houkutteleva työympäristö noin 1000 asiantuntijalle. Vuoden mittainen projekti alkoi DNA:n tavoitteiden sekä tilan asettamien reunaehtojen yhteensovittamisella sekä tilakonseptin luomisella yhdessä DNA:laisten kanssa. Näiden jälkeen suunniteltiin yhdessä määriteltyä tunnelmaa tukeva kalustus ja opastemaailma. Lopuksi uusien tilojen potentiaalin hyödyntäminen varmistettiin kehittämällä uudet tilankäytön toimintatavat, jotka koostettiin tilaetiketti-nimiseksi kokonaisuudeksi.
Aidosti yhteiset tilat saavutetaan vain yhdessä kehittämällä
Muutosprojektin ytimessä oli alusta asti henkilöstökokemuksen kehittäminen. DNA on tunnettu ihmislähtöisestä yrityskulttuuristaan, mikä ohjasi myös pääkonttorin suunnittelua: asiakkaan ja Ollan yhteinen tavoite oli luoda modernille teknologiayritykselle yhteisöllinen ja hyvinvointia tukeva kohtaamispaikka, josta välittyy yhtä lailla yrityksen edelläkävijyys kuin inhimillisyyskin.
Olla järjesti DNA:n henkilöstölle laajan työpajasarjan, jossa kehitettiin sekä tiloja että niiden käyttöä ohjaavaa tilaetikettiä. Kattavissa keskusteluissa ja niiden viitoittamassa suunnitteluprosessissa kyseenalaistettiin rohkeasti se, mihin toimistoa nykypäivänä tarvitaan – ja löydettiin lukuisia tapoja, joilla työympäristö voi tuoda merkityksellisyyttä arkeen ja elämään. Jotta koko tuhatpäinen henkilöstö pysyisi tasa-arvoisesti kartalla uuden pääkonttorin suunnittelusta, Olla tuotti suunnittelusta henkilöstölle jaettavia koosteita, piti henkilöstöinfoja ja osallistui D-Studioon, DNA:n sisäiseen uutislähetykseen.
Jokaisen DNA:laisen oli myös mahdollista katsoa, kommentoida ja testata suunnitelmia yrityksen senaikaisella pääkonttorilla. Tiloihin luotiin erilaisia testivyöhykkeitä, joilla henkilöstö pääsi muun muassa kokeilemaan kalusteita, arvioimaan äänimaailman vaikutusta tilakokemukseen tai ottamaan tuntumaa hiljaiselle tai luovalle työlle tarkoitetulla alueella työskentelyyn. Kaikki pilotoinnista saatu palaute kerättiin, purettiin ja otettiin lopullisissa suunnitelmissa huomioon.
Tilaetiketti on välittämisen väline
Tilojen käyttöön liittyvät periaatteet koottiin yhdeksi paketiksi, tilaetiketiksi. DNA:n tilaetiketti sisältää yhdessä sovittuja tapoja ja ottaa kantaa muun muassa varauskäytänteisiin, äänenkäyttöön ja siisteyteen. DNA:lle suunniteltu tilaetiketti on ennen kaikkea välittämisen väline. Se helpottaa sekä uusissa työtiloissa toimimista että muiden käyttäjien huomioimista toimien samalla uusien työntekijöiden perehdyttämisen välineenä. Tilaetiketin avulla varmistetaan, että erityyppisistä työskentelyalueista saadaan niiden täysi potentiaali irti, ja että yhteiset tilat palvelevat kaikkia käyttäjiä parhaalla mahdollisella tavalla.
Houkutteleva, hyvinvointia tukeva ja yhteisöllisyyteen rohkaiseva kohtaamispaikka – jonne työntekijöillä on kuitenkin myös täysi vapaus olla tulematta
DNA:lla noudatetaan vapaan etätyöskentelyn mahdollistavaa mutkattoman työn mallia. Uudesta pääkonttorista suunniteltiin paikka, jonne tahdotaan tulla, mutta jonne ketään ei pakoteta.
Tilassa käytetyillä materiaaleilla pyrittiin tekemään DNA:n vapaata, luottamukseen pohjaavaa työkulttuuria näkyväksi myös fyysisessä ympäristössä. Pääkonttorista haluttiin helposti lähestyttävä, lämmintunnelmainen ja kodikas. Yhtä lailla tilojen tuli kuitenkin viestiä myös siitä, että ne kuuluvat modernille, alati kehittyvälle teknologiayritykselle. Olennaisinta oli luoda puitteet oikeanlaiselle, DNA:n arvojen ja tavoitteiden mukaiselle toiminnalle: tilat suunniteltiin ensisijaisesti työ- ja yrityskulttuurin tukijaksi, ei brändin esittelypinnaksi.
Vaikka pääkonttorin ensisijainen tarkoitus on olla kohtaamisten ja yhteistyön mahdollistaja, on tiloissa otettu kauttaaltaan huomioon myös DNA:laisten erilaiset tarpeet. Työympäristössä on viisi eri vyöhykettä: tunnelmaltaan vapaa ja vuorovaikutteinen Kylä, yhteistyölle pyhitetty Kehittämö, itsenäiseen työntekoon tarkoitettu Konttori, keskittymistä tukeva Kupla sekä asiakastapaamisia varten suunniteltu Kohtaamo. Sen lisäksi, että vyöhykkeet poikkeavat toisistaan tunnelmaltaan ja äänimaailmaltaan, on niiden sisällä runsaasti erilaisia tiloja ja soppeja. Näin mahdollisimman moni DNA:lainen voi löytää itselleen optimaalisen työskentelypaikan.
Suunniteltu muuttumaan
Tilat suunniteltiin alusta alkaen sillä olettamalla, että ne tulevat ajan saatossa muuttumaan. Työympäristön on syytä elää työnteon ja -tekijöiden tarpeiden mukana. Ei ole epäonnistuminen huomata, että tiloja täytyy muuttaa, päinvastoin: ajatus muokattavuudesta on DNA:n työympäristökonseptin ytimessä. Siksi myös Ilmalanlinnan pääkonttorista suunniteltiin mahdollisimman muuntojoustava. Kiinteiden rakenteiden ja muutosten määrä minimoitiin, jotta työskentelyvyöhykkeitä ja niiden rajoja voidaan tarvittaessa päivittää.
Samalla tilojen suunnittelussa pyrittiin siihen, että varsinkin yhteistyöhön tarkoitettuja tiloja voi käyttää monella eri tavalla muuttamalla kalustusta tai rajaamalla tiloja verhoilla.
Lue lisää
Kokonaisekologisuuteen tähtäävä toimistokiinteistö vastaa muuttuneen työelämän tarpeisiin
Ilmalanlinna
125-vuotias liitto sai uudistunutta kulttuuriaan tukevan työympäristön
Suomen Apteekkariliitto
Arvotalon huoneisto uudistettiin kuvastamaan rakennuksen historiaa ja palvelemaan muuntojoustavana edustustilana
Keskustakorttelin yrityksen edustustilat