Vuosi Ollana
Parviainen arkkitehdeistä tuli Olla vuosi sitten. Muutos oli koko toimistoa koskenut ponnistus: kaikki uuden identiteetin elementit nimestä logoon luotiin ollalaisten voimin.
Luovan ja rohkean yhteisön tunnus
Toimiston nimimuutoksen taustalla oli useamman vuoden kestänyt prosessi, jonka aikana toimiston tekemistä oli kehitetty pitkäjänteisesti työtapa kerrallaan. Vuoteen 2022 mennessä – valmistautuessaan viettämään 60-vuotisjuhlaansa – Parviainen arkkitehdit oli kasvanut monialaiseksi luovaksi yhteisöksi, johon kuului arkkitehtien lisäksi myös monen muun suunnittelualan osaajia. Uudestä nimestä haluttiin sisäisen muutoksen ulkoinen ilmentymä.
Koska nimi on koko yhteisön tunnus, oli sitä syytä ideoida yhdessä. Konkreettinen lähtölaukaus muutosprosessille oli keväällä 2022 järjestetty Uuden Nimen Kilpailu. UNK oli esikuvansa Uuden Musiikin Kilpailun kaltainen – kilpailussa kerättiin nimiehdotuksia, joista kansa pääsi äänestämään suosikkiaan. Luovan toimiston parviälyyn saattoi luottaa: ideoinnin ammattilaiset kehittivät kilpailun aikana yhteensä 136 nimiaihiota. Ehdotuksia moderoi uudistuksesta vastannut työryhmä, joka tutki vaihtoehtojen toimivuutta ja saatavuutta sekä jatkojalosti niiden pohjalta lisäideoita.
UNK:n finaaliäänestykseen pääsi sekä avoimeen nimikilpailuun tulleita että raadin luomia ehdotuksia. Kymmenestä finalistista ehdotus Olla vei äänestyksessä kiistattoman voiton.
Kakkoseksi nimikilpailussa ylsi toimiston perustamisvuoteen viitannut Kuuskaks, kolmanneksi monitulkinnaisuudellaan miellyttänyt In/To.
Ollan monta merkitystä
Toimistomme perustamisen aikaan vuonna 1962 arkkitehtitoimistojen nimeämislinja oli tiukka. Mikäli toimisto mieli SAFA:n jäseneksi, oli sen nimen koostuttava perustajan tai perustajien nimistä. Perinne kaikuu suomalaisten toimistojen nimistössä edelleen: arkkitehtitoimistojen nimissä korostuu 2020-luvullakin sukunimet ja niiden johdannaiset.
Vaikka Olla poikkeaa selvästi arkkitehtitoimistojen nimikaanonista, tuntui se heti omalta; perustavanlaatuiselta, monipuoliselta ja hyvällä tavalla kysymyksiä herättävältä. Mitä kaikkea voimmekaan olla?
Arkkitehtuurin tavoin Olla on sanana jotain kaikkien käytössa olevaa, kaikkia koskettavaa. Nimi ei kikkaile tai koreile, vaan tarjoaa tarttumapintaa niin arkkitehtuurin asiantuntijoille kuin tavallisille kaupunkilaisille. Monista merkityksistään huolimatta Olla muuttuu mielessä nopeasti erisnimen kaltaiseksi itsenäiseksi sanaksi.
Lisäksi oli mainio bonus, ettei linkki alkuperäiseen nimeen katkennut kokonaan: Olla on myös hatunnosto toimistomme perustajalle, viime vuonna 90 vuotta täyttäneelle Olli Parviaiselle.
Varma, skarppi, empaattinen, oivaltava
Nimivalinnan jälkeen Olla alkoi saada kerroksia ytimensä ympärille. Uutta identiteettiä kehitettiin koko toimiston yhteisissä työpajoissa, joissa pureuduttiin Ollan viesteihin ja olemukseen. Kippareina kehityshankeessa toimivat Ollan palvelumuotoilija Virve Penttilä ja graafinen suunnittelija Terhi Isokuortti.
Identiteetin avainsanoiksi muodostuivat varma, skarppi, empaattinen ja oivaltava. Olla oli nimenä kaikkea tätä, ja uudesta logosta toivottiin ominaisuuksien visuaalista kiteytystä.
Toimiston tyopajoissa arvioitiin logovariaatioita ja ideoitiin esitettyjen lisäksi uusia versioita. Esitellyistä logovaihtoehdoista eniten suosiota keräsivät abstraktit vaihtoehdot – sellaiset, joista Ollan nimi ei ollut suoraan luettavissa.
Vaikka abtsraktius miellytti, O-kirjaimen yksinkertaisuus haastoi. Simppeli pyöreä muoto kiepautti työryhmän kerta toisensa jälkeen takaisin lähtöpisteeseen. Oivaltavan ja kikkailevan rajaa tampattiin viikkojen, jopa kuukausien ajan. Moni potentiaaliselta vaikuttanut luonnos alkoi ennen pitkää vaikuttaa joko teennäiseltä tai turhan tavanomaiselta.
Lopulta se oli kuitenkin siinä: se oikea. Vahva yksinkertainen tunnus, joka tuntui heti omalta – siis Ollalta.
Pisteen ja ympyrän muodostaman logon muotokieli kumpuaa Ollan kirjainten muodoista. Samalla se on tarkoituksellisen tunnusmainen. Koska Olla on sanana usein käytetty, tuntui sopivalta tuoda sen vastapainoksi voimakkaan visuaalinen kuvatunnus.
Olla esiteltiin maailmalle tammikuussa 2023. Julkistusjuhlat kuvastivat Ollan asennetta: ne kokosivat yhteen parisataa luovaan suunnitteluun intohimoisesti suhtautuvaa ystävää, yhteistyökumppania ja kollegaa.
Julkistusjuhlien myötä omien seinien sisällä tehty työ tuli näkyväksi ja kommentoitavaksi. Muutoksen selkeimmät elementit eli nimi ja logo kirvoittivat toivotunlaisesti runsaasti reaktioita. Todellisuudessa ne olivat kuitenkin vain koko urakan helposti havaittava huippu. Yli vuoden kestäneen muutostyön aikana kiteytettiin Ollan tavoitteita ja arvoja, sanoitettiin yrityksen tarinaa, luotiin kokonaisvaltainen uusi visuaalinen identiteetti, kehitettiin perusteellisesti referenssien ja osaamisen esittelytapoja sekä uudistettiin nettisivut.
60-vuotiaan toimiston kollektiivinen omakuva
Oman toimiston uudistusprojektissa suunnittelutiimin vastuu oli erilainen kuin asiakastöitä tehdessä. Kyse oli kollektiivisen omakuvan kokoamisesta, yhteisen tarinan sanoittamisesta. Suunnitellessaan omalle yhteisölleen kantaa sekä asiakkaan että suunnittelijan hattua. Lisäpontta työhön toi ymmärrys siitä, että kaikesta toimimattomasta jäisi ennen pitkää myös itselleen kiinni.
Uudistustyötä tehtiin alusta asti tietoisena siitä, että toimiston edellinen luku oli kestänyt 60 vuotta. Vaikka Olla jatkaa samojen asioiden äärellä kuin Parviainen, käänsi nimi- ja identiteettimuutos yrityksen historiassa kiistatta uuden erityisen sivun.
On kiehtovaa ajatella, millainen tarina siitä tammikuussa 2023 alkoi. Millaisia töitä, ihmisiä, vaiheita ja saavutuksia siihen tulee sisältymään?
Mitä kaikkea voikaan Olla?