Olla » Työt » Oppiminen » Oulunkylän ala-aste ja uusi päiväkoti

Luonnonläheiseksi lasten kampukseksi laajennettu koulu jatkaa alkuperäisen arkkitehtuurin tarinaa

Oulunkylän ala-aste ja uusi päiväkoti

Sijainti: Helsinki
Koko: 9000 brm²
Tilaaja: Helsingin kaupunki
Valmistumisvuosi: 2025

Ollan suunnitelmien myötä Oulunkylän ala-aste laajentui kaksinkertaiseksi, lähes 10 000 neliömetrin laajuiseksi lasten kampukseksi. Ala-aste kasvoi merkittävästi ja sen yhteyteen rakennettiin uusi päiväkoti. Alkuperäisiltä osiltaan 1950-luvulta asti säilynyttä koulua laajennettiin vanhaa kunnioittaen: uudet osat jatkavat punatiilistä arkkitehtuuria ja sen selkeää ikkunarytmiä. Laajennuksen leikkisä ja mutkitteleva muoto syntyi piha-alueiden järjestelyiden perusteella: koulun pihalle kääntyvä rakennus avasi luontevan pihan päiväkodille liittäen sen ympäröivään luontoon. Suuri laajennus haluttiin myös pilkkoa pienempiin osiin ja korostaa vanhan päärakennuksen hallitsevaa roolia uudessa, eri-ikäisten kerrostumien kokonaisuudessa.  Hanke toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensin rakennettiin laajennus, joka toimi osin väistötilana päärakennuksen muutostöiden aikana. Koulu oli koko projektin ajan toiminnassa, joten vaiheistus vaatii äärimmäisen huolellista suunnittelua niin rakentamisen kuin tilojen käytön osalta. Esimerkiksi laajennuksen yhteydessä toteutettu uusi liikuntasali toimi ruokasalina ennen kokonaisuuden valmistumista.

Yhteistyössä suunniteltu oppimisympäristö ammentaa lähiluonnosta

Sisätilojen väri- ja materiaalimaailma heijastelee ympäröivää luontoa ja kallioista maisemaa. Metsän vihreä toistuu kiintokalusteiden pinnoissa, irtokalusteissa ja yksityiskohdissa, pihakalliot jatkuvat betonina lattiapinnoissa johdattaen samalla käyttäjän yleisistä tiloista oppimisoluihin. Kokonaisuutta pehmentää ja tasapainottaa lämmin puu. Uudisosan yhtenäinen värimaailma antaa mahdollisuuden tilojen ja tarpeiden muuttumiselle: tarvittaessa kalusteita voidaan siirtää tilasta toiseen. Kalustaminen tehtiin tiiviissä yhteistyössä Helsingin Kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sekä loppukäyttäjän kanssa. Tiloihin liittyviä tarpeita ja toiveita kartoitettiin suunnitteluprosessin aikana työpajoissa sekä oppilaiden että opettajien kanssa. Työpajoissa tilojen tulevat käyttäjät pääsivät testaamaan kalusteita ja kommentoimaan suunnitelmia. Irtokalustamisessa hyödynnettiin myös olemassa olevaa kalustekantaa Helsingin kaupungin kestävyystavoitteiden mukaisesti.